Czytelnia

mgr inż. Joanna Szlufik

tel. 696 790 975
Umów się online

Jak stosować kofeinę

Jednorazowa zalecana dawka kofeiny wynosi ok. 4-5mg na kilogram masy ciała, czyli dla osoby o wadze 70kg będzie, to ok. 280-350mg. Przyjmowanie wyższych dawek kofeiny niż 6mg na kilogram masy ciała nie powoduje dalszego wzrostu wydolności wysiłkowej. W celu uzyskania korzystnego efektu, zalecaną porcję kofeiny należy przyjąć ok. 45 min przed podjęciem pracy mięśniowej (sporty siłowe, szybkościowe). W przypadku wysiłków długotrwałych, wskazaną dawkę kofeiny należy przyjąć ok. 10-15 min przed startem, gdyż zażycie jej wcześniej może nasilić diurezę i tym samym spowodować częściowe odwodnienie jeszcze przed podjęciem wysiłku. Kofeinę można przyjmować w postaci preparatów, względnie spożywając napoje zawierające ten składnik:

Zawartość kofeiny w różnych napojach
Szklanka czarnej kawy
80-120 mg
Filiżanka kawy z ekspresu 140 ml 115 mg
Filiżanka kawy rozpuszczalnej 140ml 95 mg
Filiżanka kawy filtrowanej 140 ml 80 mg
Filiżanka kawy mrożonej 50-70 mg
Puszka napoju typu Cola 30-90 mg
Puszka napoju Olimp Techno Power 80mg
Szklanka parzonej herbaty 65 mg
Filiżanka espresso 57 mg
Szklanka herbaty w torebkach 46 mg
Szklanka zielonej herbaty 31 mg
Filiżanka kawy bezkofeinowej 3 mg

autor: dr Dariusz Szukała

źródło: fitdietetyk.pl

Przeczytaj inne porady z tej kategorii

Czy kofeina jest bezpieczna?

Wrze 11, 2014 Preparaty pobudzające

Nadmierna podaż kofeiny może wywoływać w organizmie przejściowy stan niepokoju, rozdrażnienia, ból głowy oraz bezsenność. Podatność na działanie tego składnika ma charakter indywidualny i zależy ...

czytaj więcej

Działanie kofeiny

Wrze 11, 2014 Preparaty pobudzające

Kofeina może poprawiać zdolność wysiłkową na drodze różnych mechanizmów. Kofeina posiada działanie aktywujące ośrodkowy układ nerwowy, dzięki czemu zwiększa stan pobudzenia i koncentracji. Jednocześnie, zwiększając ...

czytaj więcej
Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe